Zaznacz stronę

Próbujesz porozmawiać z kimś o problemie lub o delikatnej sprawie. Podchodzisz, próbujesz z całą siła swojej łagodności i asertywności zwrócić komuś uwagę.
Jesteś zdecydowana przeprowadzić konstruktywną rozmowę.

Jednak po kilku pierwszych słowach rozmowa się kończy. Twój rozmówca w zamian za Twoje dobre serce podarował Ci zmasowany atak słowny albo nawet całą wiązkę wyzwisk i przekleństw. 

Kurczysz się w sobie, twierdzisz, że to nie ma sensu. Myślisz: “Nie, jestem za mała do tego. Brakuje mi pewności siebie. Ktoś musi to zrobić za mnie.”

AGRESJA TO PROGRAM WALKI

Zapewniam Cię, że to nie z Tobą jest problem. Problem ma Twój agresywny rozmówca.

Wiesz dlaczego? Dlatego, że agresja świadczy o braku pewności siebie.

Spójrz: 

Agresja to program walki. Programem walki zostaliśmy obdarzeni do wykorzystania w tych chwilach, gdy czujemy, się zagrożeni. Przykładowo:

  • gdy coś nas przeraża
  • gdy ktoś wytyka nam nasze słabe strony
  • kiedy czujemy się bezsilni
  • gdy czujemy strach przed konkurencją
  • kiedy czujemy frustrację lub lęk

W momencie zagrożenia tracimy grunt pod nogami. Matka Natura dała nam dwie opcje: uciekaj albo walcz. Agresor wybiera opcję walcz.

I wiesz co? Nie ma w tym momencie znaczenia, że rozmawiając z agresorem nie chcesz mu nic wytykać, że idziesz z otwartym sercem, że chcesz rozwiązać problem. A może nawet ten problem nie dotyczy tej osoby, ale właśnie ta osoba mogłaby pomóc.

 

AGRESJA ŚWIADCZY O BRAKU PEWNOŚCI SIEBIE

Brak pewności siebie osoby agresywnej, może wynikać z czegoś co jest w nim bardzo głęboko zakorzenione. Być może ta osoba nawet nie jest tego świadoma. 

Pamiętasz może z lekcji historii, że za złe wiadomości to posłaniec najczęściej tracił głowę. Chociaż był tylko posłańcem. Tracił głowę nie za to, że jest posłańcem, ale za to, co ktoś napisał w liście. Posłaniec najczęściej nie miał pojęcia, co w tym liście jest.

 

NO ALE JAK TY MASZ ZACHOWAĆ TWARZ I PEWNOŚĆ SIEBIE W TAKIEJ SYTUACJI?

Nie chcę Cię straszyć, ale reakcja na takie sytuacje może wymagać wielu ćwiczeń. 

Po pierwsze pamiętaj, że to nie Ty jesteś problemem. Kiedy ktoś na Ciebie wybucha bez wyraźnego powodu – jesteś jak posłaniec. Oberwało Ci się za coś, o czym wie tylko i wyłącznie ta osoba. 

Wyjść masz wiele. Ja podpowiem Ci trzy, które sama stosuję

  1. Poczekaj, aż dana osoba się uspokoi i wyrzuci z siebie emocje. Pozwól się jej “wygadać” i wtedy spróbujesz porozmawiać. (UWAGA! Tylko dla osób o silnych nerwach, potrafiących zachować spokój i z dość mocnym poczuciem własnej wartości).
  1. Powiedz ze spokojem: porozmawiamy, aż się uspokoisz, zależy mi na konstruktywnej rozmowie” i odejdź. 
  1. Po prostu odejdź bez słowa. Czasami zwykły gest lub czyn jest bardziej wymowny, niż jakakolwiek próba porozumienia.