Zaznacz stronę

 

 

Zmiana nawyku lub wyrobienie całkiem nowego jest troszkę trudniejsza niż może się wydawać. Najczęściej mocne postanowienie zmiany nie wystarczy. Słynne 21 dni do zbudowania nowego nawyku też nie zawsze działa. Powiedzmy sobie szczerze: nasza zdolność do samooszukiwania się jest niewiarygodnie wysoka, a silna wola spada wraz z upływem dnia.
Jak wypracować nowy nawyk? Ważne jest żebyś był konkretny, precyzyjny i żebyś uczył się tylko jednego nawyku na raz.

 

 

21 dni do zmiany nawyku? Bzdura!

Najnowsze badania mówią, że wypracowanie nowego nawyku trwa od 18 do 254 dni. Przeciętny człowiek potrzebuje na to około dwóch miesięcy.

Zanim Twój nowy nawyk będziesz wykonywać automatycznie, czeka Cię małe starcie z Twoją silną wolą. Jednak zmiana nawyku jest możliwa. Najważniejsza jest nasza gotowość do zmiany.

Jak się do tego przygotować? Oto 8 kroków do zmiany nawyku.

 

KROK 1. Wybierz jeden nawyk do zmiany

Pamiętam takie momenty w moim życiu, kiedy postanowiłam zmienić wszystko i być najlepszą wersją siebie. No cóż… nie dość, że nie zmieniłam nic, to jeszcze wpadałam we frustrację, że mi nie wychodzi. A skoro mi nie wychodzi to na pewno jestem beznadziejna. Nie, nie jestem beznadziejna. Ty też nie jesteś!

Kiedy próbujemy zmienić zbyt wiele na raz, nasza silna wola gwałtownie maleje. W pewnym momencie po prostu jej brakuje i włącza się poczucie beznadziejności i frustracji. A przecież nie o to chodzi.

Już zmiana jednego nawyku stanowi dla naszej silnej woli poważne naruszenie. Najpierw musimy ją troszkę wytrenować. Zacznij od jednej małej zmiany.

 

KROK 2. Znajdź powody, dla których nowy nawyk jest ważny

Co fajnego pojawi się w Twoim życiu, kiedy wypracujesz sobie nowy nawyk? Weź kartkę, długopis i opisz to. Zastanów się, jak będziesz się czuł sam ze sobą, gdy Twój nowy nawyk stanie się prawdziwym nawykiem, który wykonujesz z automatu. Tylko gdy widzisz sens w nowym nawyku, utrzymasz motywację do zmiany.

O tym jak znaleźć motywację do działania pisałam tutaj: Proste ćwiczenie na zwiększenie motywacji do działania.

  

KROK 3. Dokładnie określ: gdzie, kiedy i co będziesz robił

Ten krok jest mało romantyczny. Czas na konkrety! Konkretnie określ co będziesz robił, kiedy to będziesz robił i gdzie to będziesz robił. Im trudniejsza zmiana tym dokładniej opisz to działanie.

Przykładowo: chciałabym używać balsamu do ciała po każdej kąpieli. Mój opis działania wygląda tak:

Każdego wieczoru, po wejściu do łazienki kładę balsam w bardzo widocznym miejscu. Po wyjściu spod prysznica pierwszą czynnością, którą wykonuję jest użycie balsamu.

Przygotuj się też na wyjątkowe okoliczności. Postanowiłeś, że nie będziesz jeść słodyczy? Co zrobisz w momencie, gdy Twoja koleżanka z pracy obchodzi urodziny i poczęstuje Cię dużym kawałkiem tortu? Co konkretnie jej powiesz?

 

KROK 4. Połącz wyrabianie nowego nawyku z inną czynnością

Łatwiej wprowadzić nowy nawyk w życie, gdy połączymy go z konkretną czynnością, którą już wykonujemy w ciągu dnia.

W kroku 4, użycie balsamu do ciała połączyłam z wieczorną kąpielą. Zjadanie większej ilości warzyw możesz połączyć z innymi posiłkami w ciągu dnia. Łóżko możesz pościelić zaraz po tym jak wstaniesz rano. A słówka z angielskiego możesz poćwiczyć w trakcie podróży tramwajem.

 

KROK 5. Skoncentruj się na tym co chcesz osiągnąć

Kiedy wprowadzamy nawyk, często robimy dane zadanie szybko i bezmyślnie – żeby tylko odbębnić. Ważne jest jednak, abyś skoncentrował się na tym co robisz. Znajdź przyjemność w wykonywanej czynności.

Staraj się nie myśleć o tym, czego chcesz uniknąć. Skup się na tym co chcesz osiągnąć.

 

KROK 6. Nie oszukuj sam siebie!

Wszyscy mamy niesamowite zdolności do samooszukiwania się. Jesteśmy mistrzami w wyszukiwaniu wymówek!  Zanim zaczniesz ich szukać po prostu zrób to, co masz do zrobienia.

Nie pytaj samego siebie, czy masz ochotę zrobić teraz daną rzecz. Z miejsca znajdziesz mnóstwo odpowiedzi, dlaczego teraz nie dasz rady tego zrobić. Tak po prostu: nie dyskutuj sam ze sobą tylko działaj!

 

KROK 7. Nie przerywaj nawet na jeden dzień

Kiedy zaczniesz wprowadzać swój nowy nawyk w życie, nie przerywaj wykonywania danej czynności. Taka przerwa nawet na jeden dzień pozwoli Ci się usprawiedliwić kolejnym razem, gdy nie będziesz miał ochoty czegoś zrobić. Druga przerwa jeszcze łatwiej usprawiedliwi kolejną itd. Ten mechanizm bardzo szybko prowadzi do tego, żeby sobie odpuścić.

 

KROK 8. Traktuj siebie z czułością

Odpuściłeś? Jesteś zły na siebie? Po prostu przytul swoją frustrację i złość. Jesteśmy ludźmi. Powiedz sam do siebie jak do małego dziecka: Jutro pójdzie mi lepiej.

 

Osobą odpowiedzialną za Twoje nawyki jesteś Ty. Ty jesteś odpowiedzialny za to w jaki sposób spędzasz dzień, na co poświęcasz swój czas, w jaki sposób się odżywiasz, jak wyglądasz, co potrafisz i jak często uprawiasz sport.

Zadbaj o siebie, o swoją silną wolę i zrób dla siebie coś dobrego. Zasługujesz na to!